Co robić, gdy silnik się przegrzewa?

Co robić, gdy silnik się przegrzewa?

Prowadząc własne auto musimy liczyć się z tym, że w końcu postawiono przed nami wyzwanie. Wynika to nie tylko z awaryjności tego typu pojazdów, ale też – a może przede wszystkim – ze zużywania się ich części typowo eksploatacyjnych. Jednym z najczęstszych objawów, z jakimi najprawdopodobniej spotkamy się w naszej karierze kierowcy, jest przegrzewanie się silnika. Co robić w przypadku jego wystąpienia? Jak zareagować i co w przypadku, jeśli nasza reakcja nie przyniesie żadnego rezultatu? O tym postaramy się powiedzieć w naszym dzisiejszym wpisie.

Silnik się przegrzewa – jak na to zareagować?

Jeżeli zobaczymy, że wskazówka płynu chłodniczego zaczyna zbliżać się do alarmującego poziomu, a nasze auto działa na podwyższonych obrotach i wydaje się, że wymaga większego wysiłku do działania, jest to oznaka, że silnik się przegrzewa. Co robić, gdy silnik się przegrzewa?Poniżej przedstawiamy te kroki, które powinny być naszą naturalną reakcją właśnie na tego typu sytuację.

  1. Zaprzestajemy dalszej jazdy – jeśli silnik rzeczywiście się przegrzewa, kontynuowanie jazdy jest szalenie niebezpieczne. Jeżeli więc jesteśmy w drodze, powinniśmy zjechać na pobocze i podjąć się odpowiednich działań. Oczywiście jeśli jesteśmy już niedaleko miejsca docelowego, możemy tam dojechać – zróbmy to jednak rozsądnie i sami oszacujmy, czy nasze auto da radę (na podstawie jego zachowania oraz wskaźnika). Pamiętajmy, by przed wyłączeniem silnika poczekać kilka minut. Jeśli bowiem silnik posiada turbosprężarkę, może się zatrzeć.
  2. Sprawdzamy poziom płynu chłodniczego. Jeżeli jest on zbyt niski, będziemy musieli go dolać. Pamiętajmy jednak, że konieczne będzie poczekanie, aż silnik całkowicie nie ostygnie. Nie odkręcajmy wiec korka zbiorniczka płynu chłodniczego do tego czasu – jeśli to zrobimy, możemy poważnie się poparzyć (jego temperatura może wynosić nawet 120 stopni Celsjusza).
  3. Uzupełniamy płyn chłodniczy, który powinniśmy posiadać na wyposażeniu własnego auta. Jeżeli nie mamy takowego, możemy zastąpić go wodą destylowaną. Raczej unikajmy przy tym zwykłej wody, gdyż zostawia ona kamień powodujący szybsze przegrzewanie się silnika.
  4. Sprawdzajmy poziom płynu chłodniczego częściej. Wymieniając płyn chłodniczy najczęściej nie wiemy, czy po prostu się zużył, czy może istnieje miejsce, w którym on wycieka. Jeśli tak jest, konieczna będzie wymiana pompki lub innego elementu układu chłodzenia. Częstszych kontroli dokonujmy więc przynajmniej przez miesiąc od wymiany płynu chłodniczego.

Wymiana płynu chłodniczego nie jest skomplikowanym procesem. Powinniśmy sobie z nim bez problemu poradzić – nawet jeśli nie jesteśmy bardzo doświadczonymi użytkownikami samochodu. Jeśli jednak nie chcemy się za to zabierać, po prostu poprośmy znajomego. Nie jest to czynność pochłaniająca mnóstwo czasu.

Co jeśli to nie pomoże?

Jeżeli wymiana nie przyniesie żadnego rezultatu lub ten będzie tylko czasowy (nieprawidłowości, jak już wspomnieliśmy wcześniej, wykryjemy przy częstszym sprawdzaniu poziomu płynu), będzie to oznaczało jedno – awarię którejś z części układu chłodniczego, który jest odpowiedzialny za stałe ochładzanie silnika. Musimy działać tak szybko, jak to tylko możliwe – nie dolewamy płynu wiedząc, że problem wywołany jest przez inny czynnik. Choć doraźnie może to pomóc, w bardziej długofalowej perspektywie będziemy mogli tego pożałować.

Jeśli mimo wymiany płynu zmagamy się z problemami z przegrzewającym się silnikiem, koniecznie odwiedźmy profesjonalny serwis samochodowy, który dokładnie zdiagnozuje problem i podpowie jego rozwiązanie. Koniecznie sięgnijmy przy tym po warsztat, który zna się na rzeczy i posiada odpowiednie doświadczenie. Układ chłodniczy jest bowiem tym, z czym nie powinno się kombinować i w obrębie czego nie powinno iść się na kompromisy. Zdecydowanie najczęstszym problemem jest tutaj awaria pompy wody. Jest ona częścią, której nie naprawia się. Zdecydowanie najczęściej po prostu się ją wymienia. Nie jest to element, na którym chcielibyśmy oszczędzać. Zwłaszcza że zainwestowanie w produkt złej jakości może przysporzyć nam wielu innych problemów (i większych wydatków). Pompa wody potrafi kosztować od 50 do 300 złotych, zależnie od modelu samochodu. Jeśli wybraliśmy profesjonalny serwis, sam doradzi nam część, którą powinniśmy nabyć oraz oczywiście ją zamontuje.

Podsumowanie

Każdy kierowca powinien wiedzieć, co robić, gdy silnik się przegrzewa. Jest to jedna z dość typowych sytuacji, które mogą się przydarzyć absolutnie każdemu – zarówno temu, kto pokonuje tysiące kilometrów miesięcznie, jak i osobie, która wsiada za kółko zaledwie okazjonalnie. Jeżeli wskazówka płynu chłodniczego zbliża się do czerwonego poziomu, to oznaka, że trzeba działać.

Musimy mieć świadomość tego, że nie jest wstydem nieznanie się na samochodzie. Również jeśli nie jesteśmy ekspertami, nie bagatelizujmy problemu, a na pewno go nie ignorujmy. Sięgnijmy po pomoc profesjonalistów, którzy zajmą się nim w sposób fachowy. Wtedy też zapewnimy sobie spokój ducha, a przede wszystkim bezpieczeństwo. To na drodze powinno być absolutnym priorytetem.

Back To Top