Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Operator parkingów APCOA Parking Polska, który działa przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju, został ukarany karą ponad 820 tys. złotych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK otrzymywał wiele skarg dotyczących praktyk stosowanych przez przedsiębiorstwo, takich jak ograniczenie sposobów składania reklamacji, groźby poniesienia kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych oraz wydłużanie czasu odpowiedzi na reklamacje.
Konkretnie, APCOA Parking Polska ograniczał konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinna ona uwzględniać także składanie reklamacji w innej formie, np. mailowo czy osobiście. Ponadto, firma informowała, że czas na rozpatrzenie reklamacji może przekroczyć 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Nowe przepisy, związane z implementacją dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni.
Niektórzy konsumenci, którzy złożyli reklamację na „wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej” za korzystanie z parkingów APCOA, zostali poinformowani, że jeśli nie zapłacą określonej kwoty, będą musieli ponieść koszty windykacyjne i egzekucyjne. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i sugerowało nieuchronność tych zdarzeń. Takie przekazywanie informacji miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję konsumenta dotyczącą uiszczenia żądanej przez firmę opłaty. Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności – do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów.
Prezes UOKiK podkreślał, że procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów, a to oni, a nie przedsiębiorstwo, powinni mie mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompleksowe, aby konsumenci mogli podjąć decyzję dotyczącą zasadności dalszego dochodzenia swoich praw lub obrony przed sądem.
Po uprawomocnieniu decyzji, APCOA Parking Polska będzie musiała zapłacić karę ponad 820 tys. złotych i poinformować konsumentów o decyzji Prezesa UOKiK, którzy będą mogli dochodzić swoich praw w sądzie.
UOKiK prowadzi również działania wobec innych zarządców parkingów, takich jak ATPark z Jaworza i Europark z Warszawy, którzy również ograniczają sposoby składania reklamacji oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat.