Wymiana opon na zimowe

Wymiana opon na zimowe

Aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy i komfort jazdy, należy przestrzegać jednej z głównych zasad: opony zimowe montuje się jak najwcześniej, opony letnie jak najpóźniej. Zmiana opon to ważny krok w działaniu każdego samochodu. Zimą asfalt zwykle pokryty jest warstwą śniegu lub skorupy lodowej, dlatego droga hamowania znacznie się wydłuża i spada sterowność auta. Rynek oferuje szeroką gamę modeli różnych producentów. Wszystkie opcje można podzielić na 3 główne kategorie tzn. opony: zimowe, letnie, całoroczne.

Co trzeba wiedzieć o wymianie opon na zimowe?

Wszystkie opony różnią się właściwościami użytkowymi, ponieważ mają inny wzór bieżnika, specjalny skład mieszanki gumowej, odpowiadający charakterowi eksploatacji. Na przykład zimą ważne jest, aby samochód zachowywał wysokie zdolności terenowe w głębokim śniegu, potrafił swobodnie jeździć po błocie pośniegowym, skutecznie hamować na lodzie i równie szybko przyspieszać. Dlatego konieczna jest wymiana opon na zimowe wykonana przez pracownika warsztatu samochodowego. Samodzielne próby mogą skończyć uszkodzeniem opony.

W związku z tym opony używane w zimnych porach roku mają następujące cechy:

  • Duże bloki i głęboki bieżnik.
  • Duża liczba wielokierunkowych kanałów we wzorze.
  • Zastosowanie mieszanki zachowującej elastyczność w niskich temperaturach.

W przeciwieństwie do opon letnich, opony zimowe mogą być dodatkowo wyposażone w metalowe kolce. Pomaga to utrzymać stabilność na oblodzonych drogach. Jednak stosowanie kolców nie zawsze jest właściwe, a w Polsce jest całkowicie zabronione dla samochodów osobowych. Rzecz w tym, że metalowe wstawki zwiększają wagę koła, psują nawierzchnię asfaltową i zwiększają poziom hałasu.

Dlaczego przepisy nakazują wymianę opon na zimowe?

Konieczność wymiany opon na zimowe jest podyktowana wieloma czynnikami, które nie dotyczą tylko przepisów o ruchu drogowym, ale również bezpieczeństwa samego kierowcy i jego pasażerów. Przyjeżdżając do warsztatu samochodowego mechanik sprawdza stan zużycie opony, jeśli uzyskany wskaźnik wynosi 1,6 mm wysokości bieżnika, opona nie może być nadal użytkowana. Dalsza jazda po drogach ze zużytymi oponami jest niezgodna z polskim prawem. Ważne! Jeżeli grubość bieżnika opony zimowej wynosi poniżej 4 mm, nie będzie ona spełniała swojego zadania. Nie odprowadzi efektywnie wody, błota, śniegu, nie będzie można uzyskać prawidłowej przyczepności. Trzeba także sprawdzić opony pod kątem ewentualnych wybrzuszeń i przecięć, jeżeli zostanie to zdiagnozowane należy wymienić je na nowe.

Jeżeli nie zostanie wykonana terminowa wymiana opon na zimowe wahania warunków pogodowych mogą zaskoczyć kierowcę i obniżyć poziom bezpieczeństwa jazdy. Niektóre osoby chcąc zaoszczędzić na montażu opon, często rezygnują ze stosowania opon zimowych i letnich i preferują opony całoroczne.Takie opony nadają się do eksploatacji w ciepłe i zimne dni, ale nadal nie radzą sobie z lodem i śniegiem, nie zapewniają hamowania na mokrej lub suchej nawierzchni równie skutecznie jak sezonowe odpowiedniki.

Oprócz terminu wymiany opon warto wziąć pod uwagę szereg wymagań prawnych dotyczących opon w pojazdach. Przepisy techniczne mówią, że te same opony muszą być zamontowane na wszystkich kołach samochodu. Dodatkowo ważne jest, aby wybrany rodzaj opony odpowiadał indeksowi nośności i prędkości pojazdu. Wyjątek można zrobić tylko w przypadku tymczasowego montażu koła zapasowego.

Przyjeżdżając do serwisu kół i opon można skorzystać z takich usług jak:

  • Wymiana kół i opon na zimowe lub letnie.
  • Wymiana kół na felgach aluminiowych lub stalowych w pojazdach do 3,5 t.
  • Wyważenie kół na felgach aluminiowych i stalowych.
  • Wykonanie pomiaru rozstawu i obwodu kół oraz rozstawu osi.
  • Pozostawienie opon z przeznaczeniem do recyklingu.
  • Przechowywanie opon.

Porady ekspertów dotyczące wymiany opon na zimowe

Zmiana pór roku następuje w różnym czasie, co dezorientuje właścicieli samochodów. Wielu kierowców podczas wymiany opon polega na określonych warunkach pogodowych. Dlatego eksperci zalecają zdejmowanie opon zimowych w czasie, gdy temperatura przekracza +7 stopni. Dobrze, gdy średnie dzienne wskaźniki osiągają +10 stopni. W tym czasie ryzyko nocnych przymrozków jest zminimalizowane, co oznacza, że można montować opony letnie, które wytrzymają nawet do końca października. Oprócz mandatów właściciele pojazdów spotkają się z wieloma negatywnymi konsekwencjami. Opony letnie zimą zwiększają ryzyko wypadku.

Jak rozpoznać, czy opony zimowe są zużyte i wymagają wymiany?

Opony warto zmieniać nie tylko wraz z nadejściem nowego sezonu, ale także w miarę normalnego zużycia. Głównym wskaźnikiem w tej kwestii jest głębokość resztkowa bieżnika. Obecnie wielu producentów wyposaża swoje opony w specjalne wskaźniki.To poręczne narzędzie, które dobrze pokazuje poziom zużycia. Wskaźniki są w postaci piktogramów, logo lub oznaczeń cyfrowych. Ich wytarcie na oponie wskazuje, że guma straciła część swoich właściwości użytkowych i pojazd nie będzie już tak zwrotny i bezpieczny na śliskich odcinkach drogi. Przy wymianie opon na zimowe warto kierować się nie tylko literą prawa, ale aktualnymi warunkami pogodowymi, logiką i zdrowym rozsądkiem. Stosowanie nieodpowiednich opon jest obarczone nie tyle ewentualnymi mandatami, co pogorszeniem osiągów samochodu, obniżeniem poziomu bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Back To Top